Nytt samarbeidsprosjekt for MedHum 23/24 er valgt!

EN VELLYKKET VALGVAKE ER OVER OG MEDHUM HAR GLEDEN AV Å PRESENTERE ADINA STIFTELSEN SOM VÅRT NYE SAMARBEIDSPROSJEKT FOR AKSJONEN 23/24!

I 2021 åpnet Adina Uganda et nytt senter i utkanten av byen Lira. Med nye og større fasiliteter er Adina i stand til å øke kapasiteten med flere sengeplasser, og bedre forhold for både ansatte og pasienter, for å møte den enorme etterspørselen etter våre tjenester.

Hvem er Adina?

Adina jobber med marginaliserte grupper av barn i Romania og Uganda med mottoet “fra Fattigdom til Fremtidshåp”. Det startet i Bergen i 2001, og var på den tiden rettet mot HIV/AIDS smittede barn i Romania. I 2009 utvidet de arbeidet til Uganda, hvor de arbeider for å gi barn som har fysiske funksjonshemninger et liv med flere muligheter. Dette gjør dem til en viktig lokal aktør, da lokalsamfunnene stoler på at Adina fortsetter arbeidet i lang tid fremover.

Målet til Adina er “hjelp til selvhjelp”. Ved å gi dem forutsetninger til å forsørge seg selv, bidras det til en langsiktig økning i livskvalitet. Dette gjøres gjennom rehabilitering, utdannelse og jobb-trening som et viktig ledd i bistandsarbeidet sitt.

PlayStation er en artig aktivitet som er populær mellom skole- og fysioterapitimer for pasientene på senteret.

Hvordan er situasjonen i Uganda?

Prosjektet «Unlocking Abilities» befinner seg i Nord-Uganda, der væpnet konflikt på tidlig 2000-tallet, som i hovedsak bemannet sine styrker med barnesoldater. Dette har satt sine spor og blant annet har mange en eller flere funksjonsnedsettelser, noe som medfører en tøffere fysisk, sosial og økonomisk begrensning enn for den øvrige befolkningen.

Kun 9%[1] av barn med funksjonsnedsettinger går på skole i Uganda. Det er derfor viktig å tilrettelegge for utdanning etter endt rehabilitering.

Kun 9%[1] av barn med funksjonsnedsettinger går på skole i Uganda. Det er derfor viktig å tilrettelegge for utdanning etter endt rehabilitering. For å bryte stigmatisering av funksjonsnedsettelser inkluderes landsbyledere, lærere, skoleledere og foreldre.

Det er god stemning på Truth Primary School, en av flere av Adina sine samarbeidsskoler. Vi gir ikke slipp på pasientene etter behandling. Vi følger dem opp både med psykososial støtte dersom det er behov og ikke minst utdanning. Vi støtter med skolepenger, og skolesaker, og det er viktig at våre pasienter integreres i vanlige klasser og følger vanlig undervisning. 

Prosjektet til Adina i Uganda

Prosjektet “Unclocking abilities” gjennomføres i Nord-Uganda. Prosjektet fokuserer på å jobbe holistisk, metodisk og med geografisk tilnærming. Under slagordet “Disability is not Inability!” arbeider Adina med barn fra ett geografisk område av gangen for å få undervisning i blant annet livsmestring, lesing, regning og skriving. I tillegg får de skolepenger og utstyr, veiledning, fysioterapi og operasjoner om det er nødvendig. Etter oppholdet på senteret følges barna opp i samarbeid med lokale myndigheter og frivillig helseteam. Foreldregupper (PSGs) gir foreldrene lese-, skrive- og regneopplæring samt innsikt i funksjonsnedsettelse, økonomi, hygiene, vold og seksuell og reproduktiv helse. Når kurset er gjennomført får de to geiter som skal brukes til å støtte barnets videre utdanning.

Under slagordet “Disability is not Inability!” arbeider Adina med barn fra ett geografisk område av gangen for å få undervisning i blant annet livsmestring, lesing, regning og skriving.

Med samarbeidet med MedHum vil Adinastiftelsen oppskalere og videreutvikle arbeidet de gjør, for å kunne ta imot flere barn og gi dem håp om en bedre fremtid.

Etter endt rehabilitering er det viktig for Adina å sørge for at barna får tilgang til utdanning, enten vanlig skolegang gjennom våre samarbeidsskoler, eller yrkesskole. For jenter er design- og skredderutdanning et populært alternativ. Etter endt skredderutdanning, mottar alle elevene en symaskin som gjør dem i stand til å opprette sin egen lille bedrift, og sørge for inntekt til seg selv og familien. 

LES OGSÅ ARTIKKELEN OM PROSJEKTET I ÆSCULAP HER

Kilder:

Materialer og prosjektsøknader tilsendt av Adina

Disability status report Uganda 2019

[1] Disability status report Uganda, 2019 - side 6

0 Likes

Share

Medisinstudentenes Humanitæraksjon 2022

medhum@medisinstudent.no

Valg av nytt samarbeidsprosjekt for 23/24!

EN VELLYKKET 2022-AKSJON ER HISTORIE OG VI SER FREM MOT MEDHUM 2024. Tiden er inne for VALG AV NYTT SAMARBEIDSPROSJEKT!

Tradisjonen tro er det medlemmer av Norsk Medisinstudentforening som har stemmerett, og link til avstemming skal ha bli sendt ut på mail til alle Nmf-medlemmer. I år er det tre spennende prosjekter, på hvert sitt kontinent, som står i posisjon til å bli MedHum sitt neste samarbeidsprosjekt. De utvalgte er:

1. IMPACT med prosjektet “The Lake Clinic” og slagordet #ThriveNotOnlySurvive
«Hvis folk ikke kan komme seg til sykehuset, bør sykehuset komme til dem.»
Et helseprosjekt som sikrer tilgang på helsetjenester og fremmer forebyggende medisinsk arbeid for befolkningen på Tonlé Sap innsjøen i Kambodsja. The Lake Clinic tilbyr gratis helsetjenester til mennesker i isolerte områder gjennom fem flytende klinikker, legeteam & ambulansebåt.

Les mer om prosjektet her.

2. Strømmestiftelsen med prosjektet “Sjef i eget liv” og slagordet #NoOneLeftBehind
Sjef i eget liv er et ettårig livsmestringskurs for ungdom i alderen 13-19 år som har gått glipp av skolegang på grunn av fattigdom. Målet er å gjøre ungdommene stolte og selvstendige, gi dem kunnskap om egne rettigheter, helse, hygiene og muligheten til å tjene egne penger. Slik kan de unngå for tidlig ekteskap, tvangsprostitusjon, overgrep og utnytting. Sammen med Strømmestiftelsen kan MedHum bidra til å gjøre 1144 jenter i Nepal til Sjef i eget liv.

Les mer om prosjektet her.

3. Adina med prosjektet “Unlocking Abilities” og slagordet #DisabilityIsNotInability
Prosjektet «Unlocking Abilities» befinner seg i Nord-Uganda, der væpnet konflikt på tidlig 2000-tallet preger befolkningen. 1 av 5 i regionen har ifølge Adinastiftelsen en funksjonsnedsettelse. Prosjektet sikrer omfattende støtte til barn med fysiske funksjonshemninger. Lærere får opplæring i inkluderende undervisning og lokale frivillige helseteam følger opp barna når de er kommet hjem og hjelper til med å identifisere nye barn som trenger tjenesten. 

Les mer om prosjektet her.


Det er mulig å stemme på sitt favorittprosjekt frem til torsdag 23.mars klokken 20:30.

Stemmeperioden vil avsluttes med en fysisk og digital valgvake 23.mars klokken 19:00 - følg med på Instagram for mer info!



MERK: Dersom du ikke har mottatt link til å stemme, ta kontakt med ditt nærmeste lokallag.

Samarbeidspartner for MedHum 2020 er Redd Barna!

Medisinstudentenes humanitæraksjon 2020 skal samarbeide med Redd Barna om prosjektet ”Barn som føder barn” i Malawi. Dette prosjektet har som mål å redusere tenåringsgraviditeter, samtidig som man sikrer tilfredsstillende støtte og helsehjelp for tenåringsmødre og deres barn.

Vi ser frem til å jobbe med seksuell og reproduktiv helse og rettigheter (SRHR) de neste to årene. Vi skal, sammen med Redd Barna, ta for oss en aktuell og presserende global helseutfordring som er viktig å adressere. Alle har rett til selvbestemmelse omkring egen seksualitet og reproduksjon, og dette er en tematikk med overføringsverdi her hjemme. Vi gleder oss til å samarbeide med Redd Barna for den kommende aksjonen!